Matsch&Schnee

—Tonträger erschienen bei Trouble in The East Records (2019)—

Silke Eberhard – Saxophon

Maike Hilbig – Kontrabass

Matsch-und-Schnee_CSC_6424sw3x

 
Reviews

Kurt Gottschalk, THE NEW YORK CITY JAZZ RECORD, Juni 2020:

One of the highpoints in saxophonist Silke Eberhard’s discography is a set of duets with pianist Aki Takase titled Ornette Coleman Anthology. It’s also one of the earliest releases under her name, but this is no backhanded compliment. There are other high points, of course, this is just a useful one. In 32 Coleman compositions (across two compact discs), Eberhard and Takase find something that’s often missed out by his interpreters, that being the sheer joy often present in his music. True, his tunes can be like sharp-edged jigsaw puzzles, but more often than not there’s also a lightness, an ebullience uncommon in the avant garde.Whether Eberhard learned that from the master or it’s just in her blood, Matsch und Schnee offers a similar sort of effervescence. There’s no Coleman in the program—the compositions come from Eberhard and her duet partner, bassist Maike Hilbig—but there’s a bounce, a teasing of unison lines and a flexibility of time and, most importantly, a songfulness that brings Coleman readily and repeatedly to mind.

Hilbig’s discography is about as spare as was Eberhard was when she made that first record with Takase 11 years ago, but on the strength of her compositions here (and she provided six of the 10) there’ll be plenty to listen for in her future. (Her releases with the trio Vorwärts/Rückwärts can be streamed in full on the Trouble in the East Bandcamp page, as can Matsch und Schnee.) Her “Cremant” stands out, moving with ease between a Burt-Bacharach-on- codeine theme, concise extrapolations and extended tones and overtones, with generous solo space given to her partner, in under six minutes.Among Eberhard’s contributions is the spritely opener “25618”, which could be a count for the twisting lines or a coded composition date (the album was recorded in August of 2018) but whatever it means, it tickles the mind and makes promises the album delivers. Eberhard (who in August will receive the 2020 Berlin Jazz Prize) is really too smart a player to be overlooked. Her past projects have also included ventures into the Eric Dolphy and Charles Mingus catalogues, but she is by no means a traditionalist or revisionist. She is a knowledgeable musician, informed enough to make listening a joy.

Wolf Kampmann im Jazzthing Nov/Dez 2019:

Bassistin Maike Hilbig weiß wie kaum eine andere die Freiheit und Kompromisslosigkeit des Free Jazz mit der unterhaltsamen Verbindlichkeit ganz alltäglicher Lebenserfahrung zu verbinden. Diese Qualität stellt sie in ihrer neuen Band Vorwärts/Rückwärts gemeinsam mit Posaunist Gerhard Gschlößl und Cellist Johannes Fink auf der CD „Rewarding Environment“ (Trouble in The East Records) unter Beweis. Die Songs des Trios sind von einer warmen Klanganmutung, deren knackige Kurzweiligkeit streckenweise an den Jazz der 1920er- und 1930-Jahre erinnert, ohne auf deren Versatzstücke zurückzugreifen. Dasselbe lässt sich von „Matsch und Schnee“ (Trouble in The East Records) sagen, einer Duo-CD mit Saxofonistin Silke Eberhard. Es ist nicht dieses selbstverliebte Wir-unter-uns-Ding vieler ihrer männlichen Kollegen. Mit verstiegener Inbrunst und explosiver Leidenschaft, aber auch mit leichtfüßigem Frohsinn und Lust am Quatschen improvisieren sich die beiden Exponentinnen der Berliner Free-Jazz-Szene durch zehn wundervolle Songs.

 

Matsch-und-Schnee_CSC_6418x4_3

Info:

Matsch & Schnee
Maike Hilbig – Kontrabass
Silke Eberhard – Altsaxophon

‚Matsch & Schnee‘ (englisch Mud and Snow) tauchen in der Regel dann auf, wenn es um die kalten Jahreszeiten geht. Sie verfügen über eine nahezu kristalline Mischung, die auch bei niedrigen Temperaturen ausreichend elastisch ist, um eine hinreichende Kraftübertragung (mittels improvisatorischer Verzahnung mit dem kompositorischen Untergrund) zu erreichen.
M&S spielen ihre Vorteile tatsächlich erst dann aus, wenn die Temperatur unter den Nullpunkt sinkt bzw. Langeweile und Glätte die Traktion gefährden.
Ihre 7-Ton-Regel sowie die Aussage „Von Oktober bis Ostern“ dienen hier allerhöchstens als Richtwerte, da es in diesen Zeit- und Frequenzbereichen häufig zu Ausbrüchen und Chaos kommen kann.
Optional kann es ein von einem Berg umrahmtes Schneeflockensymbol geben.